Pages

Thursday 1 October 2015

PENGENALAN DIRI

TEKS : RAFIDAH BINTI ALI

Alhamdullilah dan syukur ke hadrat Ilahi, dengan izinnya dapat saya bertemu Puan Anys Idayu Zakaria dan cetusan  idea darinyalah permulaan penulisan  blog ini.

Terlebih dahulu saya perkenalkan diri saya, nama penuh saya Rafidah binti Ali.  Anak kepada pasangan  Ali bin Ahmad dan Hasnah binti Atan(arwah).   Ayah saya merupakan seorang peneroka Felda dan saya dibesarkan di Felda Kahang Timur.  Kini usia saya 32 tahun, sudah berkahwin dan belum dikurniakan anak(mungkin akan datang).  Buah hati cinta saya Ramli Bin Dawa berasal dari Kg Menunggui  Kota Belud Sabah.

Saya mendapat pendidikan awal  di sekolah Tadika Felda Kahang Timur(tahun 1989), seterusnya ke Sekolah Kebangsaan Felda Kahang Timur(tahun 1990-1995).  Kemudian ke Sekolah Menengah Felda Kahang  Timur(tahun 1996-2000).  Selepas PMR saya megambil  aliran perakaunan, masa itu minat perkara yang  berkaitan nombor dan kira-kira.  Seterusnya saya melanjutkan pelajaran ke tingkatan enam dalam aliran sastera, masa itu di sekolah itu tiada aliran perakaunan.  Saya bersekolah di bandar Sekolah Sultan Abdul Jalil Kluang(tahun 2001-2002).  Di tingkatan enam inilah pertama  kali saya sekelas dengan ada cina, india dan melayu, terasa macam baru terbuka minda dan terkeluar daripada kepompong biasa.  Pada tahun 2003 saya berjaya melanjutkan pelajaran ke Universiti  Utara  Malaysia(UUM) dalam kos kewangan selama  3 tahun (2003-2006).  Saya berjaya memperolehi Ijazah Kewangan dengan Kepujian.

Selepas daripada itu maka bermulalah  episode jatuh bangun dalam mencari-cari pekerjaan.  Saya memilih untuk mencari kerja di Kuala Lumpur(KL), masa itu saya menumpang teduh di rumah makcik saya di Pantai Dalam KL.  Minat saya hendak kerja bank sebab suka pegang dan kira-kira duit.  Maka berpuluh-puluh resume saya hantar ke semua bank.  Alhamdullilah semua panggil datang temuduga  tetapi  jawapan selepas itu semuanya amat mendukacitakan.  Walau bagaimanapun hidup mesti diteruskan, duit poket makin susut(duit  yang diberikan oleh ayah, abang dan kakak) tetapi  kerja belum diperolehi.  Dengan rasa terpaksa saya bekerja di  Jusco midvalley sebagai promoter (kontrak 3 bulan).  Habis kontrak tercari-cari kerja lain pulak dapatlah kerja di farmasi sebagai pembantu jualan(dalam hati rasa ok lah daripada tiada kerja).

Terasa bosan pulak kerja di farmasi sebab gaji kecil dan saya berhenti kerja.  Selepas sebulan menganggur, saya amat berterima kasih dengan makcik saya sebab carikan saya kerja.  Kerja sebagai penyelia teksi (dalam hati Ya Allah kenapalah aku dapat kerja-kerja  yang biasa sahaja, orang lain semua sudah dapat kerja yang bagus-bagus).  Dalam keterpaksaan juga, saya melangkah pergi ke kerja dengan memakai baju putih, seluar hitam dan tudung hitam(macam pakaian promoter ).  Masa itu saya diberi tugas sebagai penyelia teksi di KL Hilton Hotel.  Tugasan harian saya menerima tempahan teksi, mengurus teksi, mengumpul duit daripada pemandu teksi , pelanggan & hotel.  Seronoknya dapat pegang duit macam kerja yang saya mahukan walaupun bukan kerja bank.

Tanpa disangka-sangka juga,  saya terjumpa suami saya, pada masa itu dia hanya sebagai pemandu teksi  walaupun ada sijil pembantu kimia ubat.  Kami berkenalan dan pada febuari  2011 kami sepakat untuk diijabkabulkan.  Kenapa saya memilihnya sebab saya nampak dia sangat berwawasan dan berpandangan jauh.  Dia juga  yang menyuruh saya berhenti kerja sebelum kami berkawin.  Katanya saya sepatutnya boleh jadi seseorang dengan kelulusan yang saya ada.  Apa yang dia nampak dan hormat saya katanya, saya tidak malu melakukan apa kerja sekalipun walaupun ada kelulusan ijazah.  Katanya saya sangat sesuai untuk dijadikan rakan kongsi perniagaan.

Selepas berkahwin, idea perniagaan belum muncul apa yang kami hendak buat.  Walau ada sekalipun semuanya separuh jalan.  Keterujaan untuk teruskan tiada.  Sehinggalah pada pada tahun 2012 majikan lama saya memberikan peluang untuk menguruskan teksinya.  Bermula dari sebuah teksi dan kini menjadi  15 buah teksi.  Kesemua teksi-teksi tersebut telah kami beli daripadanya.  Kemudian  kami sewakan teksi tersebut kepada penyewa dengan sewa harian.  Pada tahun 2013, alhamdullilah kami berjaya membuka bengkel baikpulih kenderaan.  Tujuan utamanya, adalah untuk baiki teksi kami.  Tetapi lama kelamaan semakin ramai orang luar datang ke bengkel kami.  Tugasan setiap hari saya merekod mencatat bayaran sewa teksi(hanya dilakukan melalui online sahaja), menjawab panggilan keluar masuk, menempah barang ganti kereta, membuat pembayaran dengan pembekal, memperbaharui cukai jalan dan membawa teksi-teksi ke puspakom untuk pemeriksaan kenderaan.  Alhamdullilah, sekarang ini  dah melangkaui lebih 3 tahun kami dalam perniagaan teksi dan 2 tahun dalam perniagaan bengkel baikpulih kenderaan.  Alhamdullilah juga pembayaran pembelian beberapa buah teksi habis tahun ini.

Syukur, syukur, syukur, alhamdullilah, setiap apa ujian yang Allah beri kepada kita tidak sia-sia semuanya ada hikmah dan perancangan rapi dari Allah SWT.  Allah SWT menemukan saya dengan suami saya,  beliau orang penting yang menyokong mendorong saya ke arah perubahan.  Sesuatu yang  tidak pernah terlintas di fikiran saya berniaga.  Bidang yang di ceburi sewa teksi dan bengkel baikpulih kenderaan.  Terasa pelik tetapi apabila melaluinya saban tahun ini sesuatu bidang yang menarik rupanya.  Mengendalikan sewa teksi dan bengkel baikpulih kenderaan menemukan saya dengan pelbagai kerenah manusia.  Maka timbullah perasaan ingin membantu ramai orang.  Kebanyakan yang  datang kepada kami penuh dengan pelbagai masalah, kami umpama kaunselor kepada mereka.   Kami memberikan pertolongan walaupun sebenarnya kami juga berhadapan masalah.  Satu pelajaran yang saya dapat jika kita tolong orang dengan ikhlas tanpa harapkan ganjaran Allah akan dating membantu kita pula.  Selama 3 tahun lebih dalam perniagaan apa yang saya rasakan apabila berhadapan sekecil-kecil hingga sebesar-besar masalah semuanya ada jalan penyelesaian.   Apa  yang perlu kita buat, kena banyak bersabar.  Sabar itu indah kerana banyak perkara manis yang kita akan perolehi.  Niat berniaga kita juga kena betul bukan kerana wang tetapi kepada tolong orang.  Perniagaan ini lebih kepada membantu suami sebenarnya.

Walaupun sudah mempunyai dua jenis perniagaan , tetapi saya masih tercari-cari perkara yang saya suka buat dan minat.  Saya suka masak, sekarang ini saya sudah dapat formula memasak dengan cepat dan pantas.  Ianya sangat membantu ibu-ibu yang kekurangan masa dan sentiasa sibuk.  Saya akan kongsikan tip-tipnya pada akan datang serta pengalaman-pengalaman yang saya perolehi.

Kenapa saya menyertai ABDR? Kerana saya ingin menambah ilmu berblog, mempunyai  blog yang ada arah tuju dengan sokongan tenaga pengajar  yang berpengalaman.  Di samping itu, blog ini  sangat sesuai untuk saya yang banyak menjalankan urusan melalui online tanpa mengabaikan perniagaan sedia ada.







No comments:

Post a Comment