Pages

Sunday 18 October 2015

TIP MUDAH MEMASAK BAGI WANITA BEKERJA

TEKS : RAFIDAH BINTI ALI

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Khas untuk wanita-wanita bekerja yang sibuk tetapi berkeinginan memasak untuk keluarganya. Di sini saya berikan beberapa tip yang boleh diguna pakai untuk panduan puan-puan.

1) Rancang menu untuk seminggu, senaraikan menu beserta hari untuk masak contoh hari isnin masak ikan asam pedas dan sayur kankung belacan, selasa dan hari seterusnya senaraikan menu apa yang ingin dimasak supaya senang masak ikut jadual dan tidak perlu pening-pening fikir menu hendak masak apa.

2) Kupas bawang merah, bawang putih, halia dan kunyit siap-siap stok untuk seminggu.  Kemudian masukkan kedalam bekas dan labelkan mengikut hari supaya senang, apabila hendak masak terus ambil bekas tersebut.  Tip kalau boleh tidak payah hiris-hiris bawang tersebut untuk menjaga kesegaran dan kesihatan kita.

3) Blender cili kering banyak-banyak supaya memudahkan untuk kita masak.  Semasa blender cili kering masukkan garam sedikit supaya cili blender tersebut tidak cepat masam dan petuanya lagi masukkan cili blender ke dalam bekas tidak bertutup dan di masukkan ke dalam peti ais.  Ini kerana jika menutup bekas tersebut akan menyebabkan bekas akan berair  dan mudah cili blender masam.

4) Memasak sesuatu jenis lauk seperti ikan, daging atau ayam dalam kuantiti yang banyak.  Sebaik sahaja selepas masak terus di masukkan ke dalam bekas-bekas bertutup seperti  tupperware dan biarkan sejuk sebentar kemudian dimasukkan ke dalam peti ais bahagian sejuk beku.  Makanan begini sangat sesuai jikalau tiada masa hendak masak boleh terus panaskan lauk tersebut.

5) Pastikan juga stok makanan senang di masak yang menjadi kegemaran seisi keluarga sentiasa ada di rumah  seperti telur, sardin dan sebagainya.  Masakan lauk begini mudah, senang dan cepat dimasak.

6) Sediakan juga bahan rencah yang siap dipotong kecil seperti ayam, daging, sotong dan lain-lain kemudian  dimasukkan ke dalam bekas bertutup dan dimasukkan ke dalam peti ais bahagian beku.  Bahan-bahan ini boleh digunakan untuk rencah nasi goreng, mee goreng dan lauk-lauk lain.

7) Pastikan setiap pagi sebelum bergerak pergi ke tempat kerja, keluarkan bahan masakan dari peti ais bahagian beku ke bahagian sejuk biasa mengikut menu yang hendak dimasak.  Ini supaya senang apabila waktu petang semasa kita hendak masak bahan tersebut telah lembut.

8) Keluarkan bahan yang perlu sahaja semasa memasak pada hari itu supaya kita tidak serabut kepala dengan bahan yang banyak di depan mata.

9) Rancang memasak supaya masa digunakan sepenuhnya, kita kena bijak mengendalikan dapur seperti sambil mengoreng ikan kita memasak nasi, sementara tunggu kuah masakan siap kita boleh membersihkan dapur, sinki dan meja.  Oleh itu siap masakan dan siap kita mengemas dapur.

No comments:

Post a Comment