Pages

Thursday 8 October 2015

DAGING MASAK KICAP PEDAS 45 MINIT


TEKS : RAFIDAH BINTI ALI
FOTO : RAFIDAH BINTI ALI

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Alhamdullilah hari ini saya akan kongsikan resepi pertama saya.  Daging masak kicap pedas, ini merupakan makanan kegemaran suami saya.  Dia suka masakan kering-kering.  Maka terhasil lah masakan ini untuk tersayang saya.  Di sini saya akan sertakan resepinya sekali untuk rujukan puan-puan.

-1/2 kg Daging
-2 inci Halia (Saya suka lebihkan halia)
-3 biji bawang merah
-2 ulas bawang putih
-10 biji cili padi hijau
-1 biji Bawang besar dipotong bulat
-7 batang kacang buncis
-2 biji lada besar merah
*Halia, bawang merah, bawang putih dan cili padi hijau ditumbuk.
-1/2 sudu teh garam
-1 sudu teh serbuk kunyit
-1 sudu teh serbuk lada sulah
-2 sudu besar sos tiram
-2 sudu besar kicap manis

Cara-caranya
-Daging ketulan besar direbus hingga empuk.(Jika mengunakan periuk Noxxa 30 minit sahaja)
-Selepas empuk dagingnya dihiris nipis-nipis, gaulkan dengan garam, serbuk kunyit dan serbuk lada sulah.  Kemudian digoreng dengan sedikit minyak.
-Selepas daging garing, angkat dan ketepikan, kemudian tumis bahan ditumbuk/diblender hingga garing.  Kemudian masukkan sos tiram dan kicap manis.
-Seterusnya masuk kan daging, bawang besar, kacang buncis dan lada besar merah. Gaul hingga rata dan masak.

Akhir sekali boleh dihidangkan bersama nasi panas.  Terangkat rasanya bila makan pedas-pedas dan panas.  Ini jikalau kita mengunakan periuk noxxa cepat lah ia masak dan memendekkan masa kita semasa di dapur.  Kiraan masa saya dalam 45 minit dapat menyiapkan masakan ini.  Macam ini tidak payah pening-pening kepala apabila disuruh masak daging secepat ini.



No comments:

Post a Comment